تاریخچه اهنگ کردی / موسیقی کردی
اغلب موسیقی کردی الهام گرفته از افسانههای دیرینه کردها میباشد؛ که در آن افسانهها به دردل آهنگ کردی روایت خواهد شد. این آهنگها در تمدن کردها به موسیقیهای دیوانی معروف هستند و بسیاری از محتوای آنها همان افسانههای کردی میباشد که اغلب محتوایی حماسی دارند.
از مشاهیر موسیقی افسانهای و حماسی کردی کاویس آغا بود که آهنگهای حماسی کردی وی از پیشینیان به جای مانده است. ناگفته نماند که افسانههای بسیاری به زبان کردی و در تاریخ کردها وجود دارند که علیرغم روایت داستانهای زیبا، قدرت محتوایی بالایی دارند که چهبسا میتوان آنها را به عنوان سوژه مناسبی برای فیلمسازان دانست مثل زارا عشق چوپان.
سازها رایج در موسیقی کردی
از سازهایی که معمولاً در موسیقی کردی مورداستفاده قرار میگیرند میتوان به نی، سورنا، نایه، دهل، دف، تنبک، تنبور و کمانچه اشاره کرد.
به صورت کلی آهنگهای ایرانی در قالب ۷ دستگاه ماهور، شور، نوا، همایون، سه گاه، چهارگاه و پنج گاه قرار میگیرند. ولی غیر از ۷ دستگاه یک دستگاه معروف دیگری هم وجود دارد که به آن دستگاه اصفهان میگویند. خیلی از افرادی که هنر موسیقی دارند معتقدند که این دستگاه بخشی از دستگاه شور به شمار میرود و خیلی دیگر بر این باورند که شاخهای از همایون میباشد.
همچنین آوازهای «قه تاری» کردی در همین دستگاه قرار میگیرند. در بین ۷ دستگاه فوق، دستگاه شور از دیگر دستگاهها اندازه بزرگتری دارد چرا که اگر در این دستگاهها، چندین آواز دیگر جای میگیرد، ولی دستگاه شور علاوه بر این خود دارای چندین «گوشه» دیگر است. بسیاری از ترانههای کردی مثل کابوکی، شاییک ده گری و… در دستگاه شور قرار دارند. چنان چه تمایل به
شیوهها و آوازها
موسیقی کردی دارای روشهای گوناگونی میباشد که در پایین به آنها اشاره خواهیم کرد.
بیت
بیت، یکی از اصلیترین مقامهای کلاسیک کردی در جنگها، جوان و حماسهها بکار گرفته میشد و نام دیگر که در موسیقی کردی دارد به اسم (بالوره) میباشد. بیت خوانی مبتنی بر نغمههای بسیار آسان و وزن و قافیه ندارد.
این نوع آهنگ کردی بیشتر در مناطقی مانند مهاباد، مکریان و بوکان استفاده میشود. یکی دیگر از شیوههای موسیقی کردی سوز و مقام سوز است. اصلیترین ویژگی این آهنگ کردی سوز و غم دارد و به این دلیل است که به آن سوز و مقام گفته میشود، این آواز در بعضی از مناطق کردستان وجود دارد.
سیاه چمانه
این شیوه جز مهمترین روش برای آهنگهای کردی بهحساب میآید. این آواز به صورت هجایی و ۲ مصراعی به سبک و سیاق ایرانیهای کهن اجرا میشود و به علت اینکه با سئل عرفانی ترکیب شده است شکل جدید به خود گرفته و در بعضی مواقع به آن مقام شیخانه یا صوفیانه هم گفته میشود.
ولی بر اساس یک نظریه معروف کلمه سیاه به معنی رنگ سیاه و چمان که همان معنی را میدهد از کلمه کردی جامه گرفته و به اسم جامه سیاه شده است و بیشتر به کسی گفته میشد که زمان خواندن این آواز جامه مشکی میپوشید.
اینگونه آهنگها بیشتر در مناطق اورامان، پاوه، نوسود، مریوان و غرب سنندج اجرا میشود.
هوره
از دیگر روشهای موسیقی کردی که میتوان به آن اشاره کرد موسیقی هوره است. این آواز یک مقام خیلی زیباست که ماتم، غریبی و عزاداری را به شکلهای ملیحی به گوش شنونده خواهد رساند.
افرادی که هنر موسیقی دارند اعتقاد دارند که هوره همان ستایش اهورامزدا میباشد و کردها که جز پیروان آئین زرتشت بودند، با اهورامزدا خواندن خود را شروع کردهاند. این نوع موسیقی هم معمولاً در شهرهای مانند کرمانشاه، ایلام، لرستان، سرپل ذهاب، اسلام آباد، گیلان غرب اجرا میشود. اگر قصد
موسیقی حیران
از دیگر موسیقیهای کردی که باید به آن اشارهکنیم موسیقی حیران است که از دل بیت سر درآورده و معمولاً از متنی عاشقانه و پرسوز و توسل به خالق یکتا، ائمه و پیامبران برخوردار میباشد. این نوع موسیقی هم بیشتر در مناطق مکریان و مهاباد میتوان شنید. اگر قصد دانلود آهنگ کردی غمگین را داشته باشید میتوانید از سایت غرب موزیک هر نوع آهنگ را که میخواهید از آنجا دانلود کنید و لذت ببرید.
موسیقی لاووک
لاووک را هم میتوان جز موسیقیهای کردی به شمار آورد. این نوع موسیقیها هم از ترانههای کلاسیک کردی سرچشمه گرفته است و در بین کردهای خراسان خوانده میشود. به شکل کلی این سبک موسیقی به گویش زبان کردی سورانی اجرا میشود. این آواز در همه مناطقی که به زبان کردی کرمانجی حرف میزنند، میتوان شنید.
گورانی
گورانی هم جز معروفترین و بزرگترین شیوه موسیقی کردی به شمار میرود. این نوع موسیقی بزرگترین دسته نغمات در موسیقی کردی را دارد و قدیمیترین بخش ادبیات موسیقی کردی را شامل میشود.
جهت
دانلود گلچین بهترین آهنگ های کردی در سایت اهنگ کردی
کردی ,موسیقی ,دستگاه ,آهنگ ,میشود ,دارند ,موسیقی کردی ,آهنگ کردی ,غرب موزیک ,به آن ,این آواز